Oma intohimo on osa tuotantopäällikkö Aija Materon työtä

"Onnistunut tapahtuma tai näyttely luodaan hyvällä etukäteissuunnittelulla", kertoo tuotantopäällikkö Aija Matero.

”Kulttuurialan ihmiset tekevät työtä sydämellään. Minäkin olen sisimmissäni kulttuuri-ihminen, joten on ihanaa tehdä työtä, jossa yhdistyy koulutustausta ja oma intohimo. Työssä saa olla persoonaa ja innostusta mukana. On ihanaa työskennellä pääosin iloisten ja hyvien asioiden äärellä. Me tarjoamme ihmisille kokemuksia, ehkä pientä irrottautumista arjesta. Vau-kokemuksia. Sen lisäksi saa kohdata mahtavia persoonia, taiteilijoita ja artisteja.

Tässä työssä ei ole kahta samanlaista työpäivää. Monesti, kun tulen aamulla töihin, en tiedä, miten se illalla päättyy. Olen kulttuuritalojen tuotantopäällikkö, joten minun pitää pystyä reagoimaan nopeasti niin asiakkaiden, kävijöiden kuin työntekijöidenkin ongelmiin ja taata jokaiselle mahdollisuus onnistua. Sen lisäksi työni vaatii paljon etukäteissuunnittelua ja monien lankojen pitämistä käsissäni.

Olen ollut kaupungilla töissä 24 vuotta. Tulin aluksi kulttuurisihteeriksi Kouvolan kaupungille. Parissa kymmenessä vuodessa perustyö on pysynyt hyvin samanlaisena, mutta markkinointi ja viestintä on muuttunut. Se on monipuolisempaa ja eri ikäluokat seuraavat eri kanavia, joten sitä pitää näkyä ja kuulua useassa paikassa, eikä sekään välttämättä riitä. Ennen saattoi hyvin riittää mainos paikallislehdessä. Nyt on tärkeää tunnistaa, kenelle tapahtuma on suunniteltu ja missä mediassa nämä ihmiset viettävät aikaansa.

Meillä on kiva, vireä ja tehokas työyhteisö. Täydennämme toisiamme. Osa työntekijöistä on ollut pitkään, mutta on meillä muutama uusikin kasvo. Työkaveria autetaan aina, eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Aina saa ja pitää kysyä, kun jokin asia askarruttaa.

Onnistunut tapahtuma tai näyttely luodaan hyvällä etukäteissuunnittelulla. Sitä ei ehkä tule ajateltua, mutta me täällä kulttuurissa elämme yleensä vähintään puoli vuotta etukäteen. Eli nyt syksyllä suunnittelemme ja täytämme kalenteria ensi kesän osalta. Jotkut tapahtumat vaativat vielä pidemmänkin suunnitteluajan. Esimerkiksi Kymijoki Suomen taiteessa -näyttelyä valmisteltiin vähän reilu vuosi, sillä näyttelyyn piti lainata teoksia museoista ja toisista gallerioista. Matkan varrella tulee usein erilaisia haasteita vastaan, joita me sitten yhdessä ratkomme, että kaikki olisi mahdollisimman sujuvaa niin asiakkaille kuin kävijöille.”

Aija Matero, 58, tuotantopäällikkö